Saturday, October 25, 2008

Hari Informasi Pendidikan

Hari Informasi Pendidikan telah diadakan di Palm Garden Hotel, Putrajaya pada 25 Oktober 2008. Lebih daripada 20 wakil IPT telah mengambil bahagian dalam program ini. Peserta program ini terdiri daripada kaunselor dari daerah Hulu Langat, Sepang dan Petaling. Wakil SMAPK iaitu Cik Hasreena Abdul Rahman telah menghadiri program ini.

Program dimulakan dengan sesi daripada wakil MQA iaitu En Abdul Saman Taip. Beliau menerangkan tentang bagaimana satu kursus diberikan pengiktirafan MQA. Selepas itu, kaunselor SMAPK mula 'membeli belah' di gerai-gerai IPT sehinggakan tangan kaunselor sudah kemerah-merahan kerana membawa segala bebanan barangan yang diambil dari gerai-gerai. Selepas makan tengah hari, kaunselor menyertai 2 lagi sesi. Sesi pertama ialah mengenai EQ yang disampaikan oleh Datin Zam manakala sesi kedua disampaikan oleh Pn Suriahni Abdul Hamid berkenaan bagaimana untuk menghasilkan graduan yang bersedia untuk alam pekerjaan. Selepas itu, beberapa wakil IPT membentangkan kepada kaunselor tentang IPT mereka serta kursus-kursus yang ditawarkan.

Kaunselor mendapat banyak pengalaman dan maklumat terkini mengenai peluang melanjutkan pelajaran ke IPT dan ini membantu kaunselor untuk memberikan maklumat tersebut kepada para pelajar.

No comments:

EAK Selangor 2008 - Proses Pembuatan Cermin Mata